Morn, morn..

Skruttan hon sov till 08.00 imorse, sen var det mys & snoz i sängen fram till 09.00 :)) .. myset fortsatte med frukost i soffan till barnprogram så som vi alltid gör när knoddarna sover över.
Tyvärr har jag dock själv inte sovit så mycket då en kalv till kvigorna hade kommit in på våran gård sent på natten, runt halv ett.
Antingen så hade den kommit bort från sin mamma vilket händer alltför ofta när det är ko utsläpp på våren, korna/kvigorna blir så ivriga så dom kutar all världens väg.
Tyvärr så händer det allt för ofta oxå att just kvigorna om dom tappat bort sin kalv att inom det första dygnet om dom inte hittar varandra igen så stöter kvigan bort sin kalv :(
den lilla kalven låg ihop kurad i häcken, jag lyckades få den till hagen där alla dom andra var, tror den har stannat där hela natten, men imorse så såg jag den komma gåendes i hagen ner mot grinden.
Sprang som attan dit men den hann precis gå ut ur hagen & tyvärr så började den springa åt fel håll, upp mot stora vägen :p
Ringde ägaren direkt som kom, vi lyckades mota tillbaka den stackars lilla kalven till hagen sen så följde han med den till dom andra korna/kvigorna/kalvarna, han visste vem som var mamma till kalven så han skulle sammanföra dom.
Hoppas att det inte är en vrång egenkär kviga utan att allt slutar lyckligt, ännu har inte kalven kommit tillbaka, håller tummar & tår.
Nu lite sen frukost i min egen mage. Lite bilder kommer sen om min cp till dator tillåter det :p
 
Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0