Måndag 2 maj

Tyvärr så har det inte varit någon bra dag idag heller :)) .. Migränen fortsätter att hålla i sig, så det har varit mest ryggläge hela dagen. Får se hur natten blir för är utringd på jobb :)) ..

Idag har det varit mycket prat i media om att Annika Östberg har släppts.
Annika Östberg är dömd för två mord:
 
Annika Östberg, född 1954, flyttade på 1960-talet med sin mamma till Kalifornien. Under skoltiden hade hon problem och rymde till San Francisco där hon missbrukade droger.
Under en tid var hon tillsammans med knarklangaren Bob Cox, och under ett bråk med en krogägare 1981 sköt Cox krogägaren till döds.
Dagen efter dödsskjutningen fick paret punktering på sin bil. När en polisman stannade till sköt Cox ihjäl honom. Östberg hjälpte till med att ladda vapen under eldstriden.
Östberg dömdes 1983 till fängelse i 25 år till livstid.
I april 2009 fördes Annika Östberg under stort hemlighetsmakeri över till Sverige. Hon placerades först på kvinnofängelset Hinseberg och sedan på Färingsöanstalten innan hon i mars 2010 flyttades till ett rehabiliteringscenter i Nykvarn.
Östbergs straff tidsbestämdes hösten 2009 av Örebro tingsrätt och det innebär att hon nu är en fri kvinna.
 
"Den här dagen är slutet på en lång resa och svaret på en dröm"
Hon har tillbringat halva livet bakom galler.
Klockan 00.01 i natt blev Annika Östberg, 57, en fri kvinna.
– Den här dagen är slutet på en lång resa och svaret på en dröm, säger hon till TT.
Morddömda Annika Östberg blev i dag en fri kvinna efter 30 år i amerikanskt och svenskt fängelse.
Sedan ett år tillbaka har hon bott på Basta arbetskooperativ och behandlingshem i Nykvarn i Sörmland.

"Ska skaffa valp"
Här finns både ett hundpensionat och ett stall med ryska Basjkirhästar. Under åren i amerikanskt fängelse utbildade sig Annika Östberg till hundtränare och på Basta har hon jobbat på hundpensionatet.
Och hon planerar att bo kvar på Basta efter frigivningen.
Till Svenska Dagbladet har hon sagt:
– Jag trivs så bra här. Nu ska jag skaffa en valp, sedan har jag allt jag behöver. Jag fyller snart 60 år och är nöjd här.
Annika Östberg har lite svårt att beskriva känslan av att nu vara en fri kvinna. Hon säger till TT i dag efter frigivningen att hon egentligen känt sig fri sedan hon kom till Sverige för två år sedan.
– Samma sekund som jag satte foten på svensk mark kände jag mig fri, och särskilt när jag kom till Basta, säger hon.
Firats med prinsesstårta
Hon tycker det är skönt att inte längre vara bevakad av Kriminalvården.
– Den här dagen är slutet på en lång resa och svaret på en dröm, säger hon.
Annika Östberg berättar att hon tänker fira friheten med en tårta.
– Jag har fått en prinsesstårta som är min favorit. Jag ska gå ut i skogen och sedan får jag besök av några vänner, säger hon.
Annika Östberg beskriver sina två år i Sverige som fantastiska.
– Det har varit ofattbart. Mycket bättre än jag någonsin kunnat drömma om. Jag har fått ett så fint och varmt bemötande. Människorna har varit jättesnälla, säger hon.
Skriver bok
Hon är glad över att svenska folket accepterat henne och låtit henne gå vidare.
– Jag tar en dag i taget. Jag ska närmast avsluta en bok som jag skrivit själv, säger hon.
Om sina framtidsdrömmar säger hon:
– Jag drömmer om en liten lägenhet, en hund, en bil,trygghet och några vänner, säger hon.
Hon vill i sommar resa runt i Sverige och besöka så många platser hon hinner med.
– Jag söker en valp, tänker ta hunden med mig och pricka av varje nytt ställe jag besökt.
"Finns alltid möjligheter"
Annika Östberg berättar vidare att hon fört dagbok och anteckningar under åren i fängelse och säger att det är dessa anteckningar som nu ligger till grund för hennes bok.
Hon vill med boken visa att det alltid finns hopp för dem som har det svårt.
– Jag vill dela med mig av det som hänt, både gott och ont. Oavsett sitt förflutna finns det alltid möjligheter. Jag vill nå ungdomar och människor som står utanför, säger Annika Östberg
(Den här informationen om Annika Östbergs historia har jag tagit ifrån Aftonbladet idag)

Sen vill jag ta med en sak som jag tillängnar mina barn

Till mina BARN ♥
Jag gör misstag ibland som Mamma, men jag kommer alltid att finnas där för er.
För att lyssna, för att heja på er, & skratta eller gråta med er.
För att skydda er med mitt liv, & att älska er för evigt av hela mitt hjärta!
Ingen kommer någonsin att älska er mer än jag gör, för jag är er Mamma ! ♥♥♥

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0