Skönt med vardag igen

Idag är var ingen bra dag, men det hans med en disk
ändå på morgonen. 
Sedan reparerades resten med solen strålar, gick ut &
satte mig i trädgården & lapade lite sol tills det var dax
att bege sig till staden för att göra lite nytta (jobba) :))
Alltid mycket att göra på jobbet, men herre gud, vad
lättare allt är när man har ljuset, våren.

Direkt efter jobbet så for jag till gulliga Cassandra som
skulle fixa mina nagla.
Vad gött det är för själen att få rå om sig själv lite ibland.
Så här fina blev dom =))



Sen måste jag verkligen berätta en sak, fick en ÖKENväxt av
min kära granne igår.

BILD .. 1 ..                              BILD .. 2 .. 
 
BILD 1 visar hur den såg ut när jag fick den.
BILD 2 visar hur den förändrades på mindre än ett dygn-

 
Jerikon ROSEN ska läggas i lite vatten, inom
en dag är den grön.
Den kan stå i vatten i veckor, & så fort den
inte har vatten så torkar den ur sig, & rullar
ihop sig igen till en liten boll.
Den kan överleva torka i flera hundra år &
sedan vakna till liv så fort den får lite vatten.
Den kallas även för:
"Återuppståndelse planta".
Så nu ska det bli spännande att se hur den
utvecklar sig.
Rosen växer i ökenområderna i Jericho på
Västbanken.

Lite FAKTA om den..
Vid torka rullar rosen ihop sina blad & drivs
av vinden runt i öknen, där den kan stanna
i flera år.
När det regnar eller när vädret blir fuktigt
öppnar sig rosen & blir grön.

Legenden säger att Kristus berörde rosen
med sin fot på vandringen till Golgota &
därmed fick Jerikos ros evigt liv.

Lägg rosen i en skål med vatten, redan
efter några timmar anar man naturens
under när rosen återuppstår.
Rosen är grön så länge den ligger i vatten,
utan vatten rullar den ihop sig igen & kan
förvaras i detta tillstånd i flera år.

Min kära granna hade haft denna växt i många år, nu
tyckte hon att jag skulle ha den.

Kvällen avslutades med Taccos i soffan framför
dumburken.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0