Dagen före doppare dan :)

 
Då var det julafton imorgon.
 
Checklistan på att göra saker idag är ganska lång men jag hetsar inte upp mig för vad hjälper det, nada :))
Nu först innan jag kör igång så får det bli en varm kopp choklad med en go ostsmörgås till, det kommer sitta som smäck efter turen i stallet & efter att ha avverkat 1 timmes morgonpromenad med dom fyrbenta, det var - 6.5 gr ute.
Vet inte vad ni känner eller tycker, visst är inte julen en högtid då vi nära & kära har all anledning att samlas & låta barnen få det så mysigt som det bara går med både tomte, julklappar & allt som hör till.
Det är en ju högtid då vi ger extra tanke & tid till varann men det jag vill komma till är att personligen så tycker jag att varför ska vi bara göra det då?.. ?
Tänker mest på att ska vi inte ta hand om varandra, umgås hela året, glädjas varje dag för morgondagen vet ju inget om, vi vet aldrig när det tar slut, om det kommer en ny jul.
Tro inte jag inte tycker om julen för det gör jag, den är hur mysig som helst men den har tappat sin innebörd tycker jag med sin hysteri & ångest.
Folk har nästan panik & så sitter man där sedan på julaftonskvällen när barnen har lagts eller när alla har gått hem & tänker, åh herregud vad skönt, äntligen, nu är det över.
What?.. ?... ska det vara så, ska det verkligen suga musten ur oss så vi inte kan se glädjen i det längre!
Sen tänker jag på alla stackare där ute som inte har någon att dela den dagen med någon, som sitter ensam, som ligger sjuk, på hemlösa mm... ja på alla som inte får så där mysigt & underbart som dom flesta får.
Med mitt inlägg vill jag bara påminna, inte missunna på någotvis, för klart ska man njuta av att umgås, samla & ha det mysigt & härligt tillsammans men det jag menar är.
Varför inte ta det lite lugnare, ta det för vad det är, tänka lite på det man redan har & på dom som inget har, som är ensamna, som inte har råd... kanske ägna dom en liten tanke, kanske bidra med någon krona.
Det finns ju så många kyrkor, organisationer som stöder & hjälper utsatta, varför inte sträcka ut en hand & se vad man kan göra.
Här i Karlstad finns det ett underbart gäng som heter "Julens Änglar" som hälper så många familjer som dom bara kan, till b.l.a. ensamstående, fattiga & utlämnade, sjuka mm.
Jag tror att dom i år, inför denna julafton lyckades att hjälpa hela 547 personer, vuxna som barn samt 54 st familjer med både julmat & julklappar, kläder mm.
Dom fick in lite över 120 000:- i kontanter, dom fick en massa julklappar utöver den summan att dela ut som t.e.x. presentkort på biobiljetter, klädaffärer, leksaksaffärer, frisörer.
En tjej fick även en balklänning från en butik så hon kan få gå på sin bal i vår.. så alla kan vi faktiskt bidra med något, litet som stort, allt behövs.
Nog tjötat om det :) nu önskar jag att ni njuter av julen som en ska & gläds över det ni har & ge varandra lite extra kramar när ni ändå ses.
Love you all.. pease and love.
 
Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0